IDENTITY AND VISUAL STORYTELLING IN THE DOMINICAN REPUBLIC | IDENTIDAD Y CREACIÓN VISUAL EN LA REPÚBLICA DOMINICANA

Camila Avila-Martinez

Camila Avila-Martinez

St. Olaf College

HOW CAN COMPOSITION AND VISUAL STORYTELLING SERVE AS A TOOL FOR SOCIAL CHANGE AND EDUCATION?

Composition, Medium, and Art can serve as tools for social change in the creation of visual storytelling. Hence, national museums and street art are material snapshots of cultural history. The Museum of the Dominican Man, for example, contains artifacts, images, and narratives about the history of the country according to the official account promoted by governmental cultural institutions. This state-sponsored Dominican museum aims to exhibit the lives of the Indigenous Taíno people before Spanish colonization, and offers insight into the African heritage of the island and the origins of Dominican traditions. It is proof that storytelling is a crucial tool to shape culture. Through fostering a collective space, this museum assists in unpacking the historical, cultural, and political roots of the Dominican Republic. 

Street art can be seen as an “unconventional” space where identity and storytelling can be explored. It often plays with composition, color, and imagery in public spaces to communicate a message or idea. Graphic illustrators such as Evaristo Angurria use blank walls on buildings to paint vibrant portraits of Dominican women, namely Afro-Dominican women with hair rollers. His influence draws from recreating his memories of the women he saw at his mother’s hair salon. In addition, he creates these portraits to bring attention to racism, anti-blackness, and gender expression within Dominican identity. His work can serve as a reminder that Dominican identity should not be limited to a homogeneous phenotype or ideology. 

Throughout these examples, visual storytelling, composition, and medium play an important role in how different elements are brought together to communicate a national story. They can help illustrate the socio-political challenges faced in the Dominican Republic, and offer insight on the ways in which Dominicans may self-identify, and/or what aspects are most relevant in their lives as individuals, communities, and as a nation. 

¿CÓMO PUEDEN LA COMPOSICIÓN Y LA NARRATIVA VISUAL SERVIR COMO HERRAMIENTA PARA EL CAMBIO SOCIAL Y LA EDUCACIÓN?

La composición, el medio y el arte pueden servir como herramientas para el cambio social en la creación de la narración visual. Por ejemplo, los museos nacionales y el arte callejero son espacios de importancia cultural, social e histórica para explorar temas importantes en un momento histórico y/o sociedad particular. El Museo del Hombre Dominicano  contiene artefactos, imágenes y narraciones sobre la historia del país, según la historia oficial promovida por instituciones gubernamentales. Ahí se exhibe la vida de los indígenas Taínos antes de la colonización española, ofrece información sobre la herencia africana de la isla y los orígenes de las tradiciones dominicanas. Esto evidencia que la narración de historia es crucial para la formación cultural. Mediante el fomento de un espacio colectivo, este museo ayuda a demostrar las raíces históricas, culturales y políticas de la República Dominicana.

El arte callejero puede verse como un espacio “no convencional” donde se pueden explorar la identidad y la creación de una historia. A menudo juega con la composición, el color y las imágenes en los espacios públicos para comunicar un mensaje o una idea. Los ilustradores gráficos como Evaristo Angurria usan paredes en blanco en edificios para pintar retratos vibrantes de mujeres dominicanas, específicamente mujeres afro-dominicanas con rulos. Su influencia proviene de recrear sus recuerdos de las mujeres que vio en la peluquería de su madre. Además, crea estos retratos para llamar la atención sobre el racismo, la anti negritud y el género dentro de la identidad dominicana. Su trabajo sirve como un recordatorio de que la identidad dominicana no debe limitarse a un fenotipo homogéneo o ideología homogénea. 

Con estos ejemplos, la narración visual, la composición y el medio de expresión juegan un papel importante en cómo se combinan los diferentes elementos para comunicar una historia. Estas son herramientas para ilustrar los problemas sociales, culturales y políticos a los que se enfrenta la República Dominicana. Además, también pueden ofrecer información sobre cómo se identifican los dominicanos y/o qué aspectos son más relevantes en sus vidas como individuos, comunidad y nación.